یمن
من یمنی هستم
مادر
مادر یعنی بهانه بوسیدن خستگی دستهایی که
عمری به پای بالیدن تو چروک شد !
مادر یعنی بهانه در آغوش کشیدن زنی که نوازشگر همه سالهای دلتنگی تو بود !
مادر یعنی باز هم بهانه مادر گرفتن . . .??
چه تاثیر دلنشینی دارد ” غصه نخور ، درست میشود ” گفتن های مادر، اثرش را
هزارقرص آرامبخش قوی ندارد.
آنقدر مشغول بزرگ شدن هستیم که گاهی فراموش میکنیم پدر و مادرمان در حال پیر
شدن هستند !
یا فاطمه زهرا(س)
چـــــــــــــــــادری ها زهــــــــــرایی نیستند اگر پـــــهـــــــــلوهایشان درد دین نـداشـتـه بـاشـــــــد….
هيچ ميدانيد صداى اذان در کره زمين در تمام شبانه روز قطع نميشود !؟
صداى اذان در کره زمين در تمام شبانه روز قطع نميشود در هر منطقه اى به پايان برسد بلافاصله در جاى ديگر آغاز ميشود؛
گفتن اذان ۴دقيقه زمان لازم دارد وزمين داراى .٣۶خط فرضى از قطب شمال به قطب جنوب است که معادل. ٣۶درجه مى باشد.هنگامى که ظهر شرعى در خط ١ شروع مى شود ۴ دقيقه طول مى کشد تا ظهر شرعى در خط ٢ شروع شود و اين مدت معادل زمانى است که در خط يک اذان گفته مى شود به اين ترتيب
٣۶×۴=١۴۴
معادل ٢۴ساعت
مدیریت اقتصادی حضرت زهرا( س)
مدیریت اقتصادی حضرت زهرا( س)
چکیده
اقتصاد خانواده به معنای چگونگی ساماندهی ومدیریت منابع خانه است ،خانواده سازمانی است که تولید وتوزیع کالاهای مورد نیاز را فراهم می کند وزن به عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده در این ساماندهی ومدیریت نقش اساسی را ایفا می کند .اسلام زنان را برای فعالیتهای اقتصادی آزادگذاشته وبه آنان آزادی داده وآنان را مالک کارخویش قرارداده از عوامل مهمی که می تواند به این امر مهم جهت دهد داشتن مدیریت در تمام رده های کاری می باشد داشتن برنامه درست ومدیریت برتر عامل پایداری وقوام زندگی فرد وجامعه به شمار می آید بنابر این زن در جایگاه مادری وهمسری باید بتواند با سازماندهی ومدیریت صحیح بین در آمد ومصرف توازن برقرار کندکمک به اقتصاد جامعه و خانواده امروز نیز اگر در کنار انجام وظایف مادری و همسری باشد، یک ارزش برای زن مسلمان است..ونقش الگوهای دینی در این زمینه نیز بی تاثیر نیست ازجمله سیره عملی حضرت زهرا (س)در تمام ابعاد الگویی حسنه است وبهترین نقش را در مدیریت وسازماندهی اقتصاد خانواده دارد.سادهزیستی و دوری از مصرفگرایی وسازش وتحمل برخی مشکلات مالی نمونه هایی از رفتار اقتصادی حضرت زهرا (س) می باشد . قواعدی در سیره اقتصادی حضرت فاطمه(س) قابل مشاهده است که زنان جامعه امروز می توانند باتاسی گرفتن از آن به عنوان الگوبسیاری از مشکلات اقتصادی موجود در خانواده را تحمل کنند.
واژگان کلیدی: مدیریت، اقتصاد، حضرت زهرا (س) .
نتیجه گیری
زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی جامعه وموثرترین عامل تربیت نسل ها از طریق نقش مادری می توانند به پرورش نیروهای فعال ومولد در رشد وتوسعه اقتصادی جامعه سهم عمده ای داشته باشند البته این امر باالگو گرفتن از سیره اقتصادی فاطمه زهرا (س) امکان پذیر می باشد. اين بهترين الگو براي ايفاي نقش مادر و توجه به نياز عاطفي فرزند و انتخاب صحيح در تخصيص و بهينه سازي اقتصادي است؛ چرا که با اين کار حضرت زهرا (س) توجه به رضايت خاطر و مطلوبيت فرزند شير خوارش را بر ادامه کار منزل ترجيح داد که نتيجه ي اين تلاش ها، پرورش منابع و سرمايه هاي انساني است؛ آن گونه که همين فرزندان در جهت برقراري عدل و داد و عدالت اجتماعي و اقتصادي و… از تربيت و تعليم کامل بهره مند شدند و جامعه را نيز رهبري نمودند.بنابراین زنان جامعه امروز ما، با الگو گرفتن از فاطمه زهرا(س) نقش کارآمدی در رشد و بالندگی سرمایه های انسانی دارند.
فهرست منابع
1-قرآن کریم
2-سبحانی، جعفر، سیمای اقتصاد اسلامی، قم، مؤسسه امام صادق (ع)، 1391
3-زن از دیدگاه ادیان ومکاتب ،جمعی از خواهران طلبه ، انتشارات نصایح قم،
4-کتاب الگوهای رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها،،علي قائمي.انتشارات اميري، تهران، 1371 ش. چاپ پنجم: انتشارات اميري، 1375 ش.
5–فدک ذوالفقار فاطمه ،سيد محمد واحدي،انتشارات مسجد جمکران، قم، 1416 ق، 1375 ش.چاپ دوم: 1378 ش. چاپ سوم: 1379 ش
6-.بابازاده، علی اکبر،تحلیل سیره فاطمه زهرا س، انتشارات امام عصرعج
7– حسین، اسحاقی، مبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی، قم، مرکز نشر هاجر
8-فاطميه ،مهدي نيليپور.مؤسسهي فرهنگي هنري رزمندگان اسلام، اصفهان، 1377 ش.وزيري، 424 ص.
9-تحليل حوادث ناگوار زندگاني حضرت فاطمه زهرا س،محمد دشتي،دفتر نشر امام علي عليهالسلام، قم، 1371 ش.
10- سيره و سيماي ريحانهي پيامبر ،عليرضا کرمي،انتشارات دليل، قم، 1379 ش
11-کريمى جهرمى، سيره و سخن فاطمه (س)، و ذبيح الله محلاتى، رياحين الشريعة
12-امينى ،ابراهيم ، فاطمه بانوى نمونه اسلام. ناشر: انتشارات شفق ،چاپ اول: 1349
13محمدنقي نظرپور و سيد اسحاق علوي ،اسلام و توسعه اقتصادى، ، انتشارات دانشگاه مفيد، 1382
محمد سخت مبهوت است گویا
غروبی سخت دلگیر است،و من بنشستهام اینجا
کنار غار پرت و ساکتی تنها
که میگویند:"روزی روزگاری، محبط وحی خدا بودست،
ونام آن حرا بودست”
برون از غار ذهن خسته و تنهای من، چون مرغ نو بالی
کنار غار،از هر سنگ،هر صخره، پرد بر صخرهای دیگر
و میجوید به کاوشهای پیگیری، نشانیهای مردی را
و پیدا میکنم گویی نشانیها که میجویم:
همانست، اوست،
یتیم مکه، چوپانک، جوانک، نوجوانی از بنی هاشم
و بازرگان راه مکه و شامات
امین،آن راستین،آن پاکدل، آن مرد.
و شوی برترین بانو؛ خدیجه
نیز،آن کس، کو سخن جز حق نمیگوید وغیر از حق نمیجوید
وبتها را ستایشگر نمیباشد.
واینک؛ این همان مرد ابر مرد است
” محمد “ اوست.
پلاسی بر تن است او را،
و میبینم که بنشسته ست چونان چون همان ایام
همان ایام کاین ره را بسا بسیار میپیمود،
وتنها مینشست اینجا،
غمان مکه ی مشؤوم آن ایام را با غار مینالید………..
و میبینم تو گویی رنگ غمگین کلامش را، که میگوید:
” خدای کعبه، ای یکتا!
درودم را پذیرا باش، ای برترو بشنو آنچه میگویم
پیام درد انسانهای قرنم را ز من بشنو
پیام تلخ دختر بچگان، خفته اندر گور
پیام رنج انسانهای زیر بار، وز آزادگی مهجور
پیام آنکه افتادست در گرداب.
خدای کعبه، ای یکتا!
فروغی جاودان بفرست، کاین شبها بسی تار است …
بدین هنگام
کسی، آهسته، گویی چون نسیمی،می خزد در غار.
محمد را صدا آرام میآید فرود از اوج
و نجوا گونه میگردد، پس آنگه میشود خاموش.
و من، در فکر آنم کاین چه کس بود، از کجا آمد؟!
که ناگه این صدا آمد:
“بخوان!"…….
اما جوابی بر نمیخیزد.
محمد سخت مبهوت است گویا،….. کاش میدیدم!
صدا با گرمتر آوا و شیرینتر بیانی باز میگوید:
” بخوان!” ….
اما محمد همچنان خاموش .
پس از لختی سکوت – اما که عمری بود گویی،- گفت:
“……..من خواندن نمیدانم!”
همان کس باز پاسخ داد:
” بخوان! بنام پرونده ی ایزدت،کو آفرینندست ………”
و او میخواند اما لحن آوایش،
به دیگر گونه آهنگ است،
صدایی گو خدا رنگ است .
می خواند:
” بخوان به نام پرونده ی ایزدت کو آفرینند ست …”
درودی میتراود از لبم بر او
درودی گرم.
غروب است و افق گلگون و خوشرنگ ا ست
و من بنشستهام اینجا، کنار غار پرت و ساکتی تنها
که میگویند:” روزی روزگاری مهبط وحی خدا بود ست
و نام آن “حرا” بود ست…”
علی موسوی گرمارودی